Strona: Mentalność i umiejętności przywódców dekady 2020-2030 / Zakład Zarządzania Przedsiębiorstwem

Mentalność i umiejętności przywódców dekady 2020-2030

2023-12-31
, red.  dr inż. Marzena Jankowska-Mihułowicz
Czarno-biała fotografia przedstawia Napoléona Bonaparte, uważanego za jednego z największych przywódców na świecie.

Nasz CHALLENGE polega na tym, że nominujemy się wzajemnie do dzielenia się tym, co nas inspiruje.

WIELKA DZIEWIĄTKA JACOBA MORGANA [opracowanie własne na podstawie: Jacob Morgan, Przywódca przyszłości. 9 postaw i umiejętności przywódców przyszłej dekady, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2022, s. 133-227].


WYKSZTAŁĆ CZTERY TYPY MENTALNOŚCI PRZYWÓDCÓW DEKADY 2020-2030:

ODKRYWCAbądź ciekawy! Odkrywaj to, co nowe, niewyjaśnione, złożone i nieoczywiste, ucz się, dąż do wiedzy, nastaw się na rozwój, otwórz się na różnorodność (perspektyw, koncepcji, idei), wychodź poza strefę komfortu, broń się przed stagnacją, zrozum własne ograniczenia, znajdź nowe metody działania, miej odwagę, podejmuj ryzyko, akceptuj niepewność i zmiany, uodpornij się na stres, kwestionuj status quo, podważaj autorytety i hierarchię, akceptuj błędy, zwiększ: swobodę, autonomię, odpowiedzialność, zaufanie, współdziałanie, optymizm i morale zespołu oraz szukaj odpowiedzi na pytania: „dlaczego?”, „jak?”, „a co jeśli?”, „co możemy zrobić inaczej?”.

SZEF KUCHNIutrzymuj balans humanIT! Zachowuj właściwe proporcje pomiędzy pracą ludzi (human) i zastosowaniem technologii (IT), twórz dla organizacji modele matematyczne i behawioralne. Angażuj ludzi w obszarach: sprawowania przywództwa, nawiązywania kontaktów interpersonalnych, wyrażania troski o innych, kreatywności, inteligencji emocjonalnej, negocjacji, etyki, równości i różnorodności, ochrony środowiska oraz społecznej odpowiedzialności biznesu. Wspomagaj i zastępuj pracę ludzi technologią w procesach, w których maszyny działają sprawniej niż ludzie, np. szybciej, dokładniej i taniej.

SŁUŻEBNYsłuż własnym przełożonym! Bierz odpowiedzialność za efekty własnego przywództwa. Służ swojemu zespołowi! Twórz warunki szacunku, dialogu, komunikacji, delegowania uprawnień, empowermentu (zwiększania znaczenia i autonomii podwładnych), okazywania troski i wsparcia, podtrzymywania wysokiego morale zespołu (zaangażowania, jedności i spójności). Służ klientom! Dbaj o pozytywne doświadczenia klientów, zaspokojenie ich potrzeb, budowanie relacji z nimi i ulepszanie procesów. Służ sobie! Dbaj o własny dobrostan (w tym: work life balance), profilaktykę stresu i wypalenia zawodowego, prowadź higieniczny tryb życia. Bądź skromny! Zachowaj pokorę i przystępność – spędzaj dużo czasu z pracownikami. Bądź wrażliwy! Okazuj własne uczucia w sposób otwarty i szczery.

OBYWATEL ŚWIATAmyśl globalnie! Akceptuj i darz szacunkiem ludzi pochodzących z różnych kultur, religii, narodowości itd. Wykorzystuj potencjał różnorodności i staraj się łagodzić napięcia, jakie on wywołuje. Działaj inkluzywnie zamiast ekskluzywnie. Otwieraj się na odmienność, ucz się różnorodności, zwiększaj wrażliwość kulturową, podróżuj i „zanurzaj się” w nowych środowiskach, gromadź nowe doświadczenia w sferach zawodowej i osobistej, bądź ciekawy, bądź gotowy na zmianę perspektywy i obszaru działania, inicjuj kontakt z odmiennymi osobami, bądź odważny oraz akceptuj dyskomfort wynikający z transgresji.

ROZWIŃ PIĘĆ TYPÓW UMIEJĘTNOŚCI PRZYWÓDCÓW DEKADY 2020-2030:

FUTURYSTA – pomagaj jednostkom i organizacjom uniknąć zaskoczenia tym, co przyniesie przyszłość lub przynajmniej minimalizować to zaskoczenie. Myśl elastycznie, wielowariantowo, bądź ciekawy, identyfikuj warianty (scenariusze) przyszłości w celu zwiększenia adaptacyjności zespołu i kształtowania korzystnej przyszłości organizacji! Rozważ: „co może się wydarzyć?”, „dlaczego to może się wydarzyć?”, „co chcę, żeby się wydarzyło i jak mogę to spowodować?”, „jakie czynniki mogą przyczynić się, by to się stało?”.

YODA – bądź empatyczny! Zrozum uczucia i emocje innych osób oraz kieruj emocjami, by rozwinąć obszary przywództwa takie jak: współpraca, rozwiązywanie konfliktów i problemów etycznych, uwzględnianie różnych punktów widzenia, zapewnianie zespołowi bezpieczeństwa psychologicznego oraz podejmowanie decyzji. Rozwijaj samoświadomość: wewnętrzną (postrzeganie własnych wartości, emocji, uczuć i pasji, motywacji, samoregulacji, równowagi emocjonalnej) oraz zewnętrzną (własne kompetencje społeczne, świadomość, jak odbierają Cię inni ludzie, jak zarządzasz relacjami i tworzysz więzi).

TŁUMACZ – słuchaj! Podejmuj celowe i przemyślane starania, by kogoś zrozumieć – to najważniejsza forma okazywania szacunku i wzbudzania poczucia wartości u rozmówcy. Szukaj odpowiedzi na pytania: „co ktoś mówi?”, „jak mówi?” i „po co mówi?”. Rozwijaj zdolność równoczesnej identyfikacji kontekstu oraz bodźców pochodzących z różnych źródeł, a także umiejętności prowadzenia dialogu: zadawania trafnych pytań, wyrażania wątpliwości i konstruktywnego polemizowania. Komunikuj się! Przekazuj lub udostępniaj informacje innej osobie lub grupie oraz zapewnij przepływ informacji wśród uczestników tego procesu. W tym celu, dbaj o bezpieczne środowisko, zaufanie i współpracę.

COACH – motywuj, angażuj i inspiruj! Wzbudzaj i podtrzymuj w zespole chęci do wysiłku, inspiruj do działań o wymiernych i niewymiernych efektach, wyzwalaj wolę działania, wywołuj pozytywne uczucia, zwiększaj świadomość wartości i potrzeb, rozwijaj uważność, zarządzaj emocjami (balans i flow), redukuj stres, buduj w zespole zaufanie, więzi, wspólnotę i poczucie misji.

TECHNOLOGICZNY NASTOLATEK – zwiększaj zrozumienie otoczenia technologicznego organizacji! Traktuj transformację cyfrową jako zjawisko normalne, a nie warunki, za którymi trzeba nadążyć. Identyfikuj i wdrażaj technologie istotne dla rozwoju zespołu i organizacji. Twórz zespoły (sieci), w których są specjaliści, lepiej od Ciebie znający technologie potrzebne organizacji.

Drodzy Czytelnicy! Ten tekst odnosi się oczywiście również do PRZYWÓDCZYŃ, choć forma gramatyczna na to nie wskazuje; a fotografia wyobrażająca Napoléona Bonaparte, w kontekście współczesnego przywództwa, to głównie zabieg marketingowy, a nie - merytoryczny. Przywództwo bywa pełne paradoksów.

leader2.png

 rys. Pixabay

Powrót do listy aktualności

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję